Hvad betyder forandringen og hvad er der i det for mig?

Hvad betyder forandringen for mig

Klik for større billede

Hvad betyder forandringen for den enkelte medarbejder – hvad er der i det for mig?

Som leder, er det dit mål, at sikre at organisationen får succes med forandringen.

Det fleste forandringer tager udgangspunkt i den forretningsmæssige forandring, som i de fleste tilfælde drejer sig om:

  • processer (beslutningsmønstre, kommunikationskanaler, forretningsprocesser), og
  • strukturer (synlig organisation og fysiske omgivelser).

Imidlertid har enhver afdeling i en organisation sin struktur, proces og kultur, som påvirkes af forandringen, ligesom den påvirker indflydelsen på den enkelte medarbejders situation.

Hvad betyder forandringen for mig

Alle som påvirkes af forandringen, vil først prøve at forstå hvorfor forandringen er nødvendig, og derefter stiller spørgsmålet: “Hvad betyder forandringen for mig?” Den individuelle forandring.

Svaret på spørgsmålet, vil hjælpe alle som påvirkes af forandringen i deres beslutningsproces, om de vil acceptere forandringen eller ikke, imødekomme forandringen eller om de vil yde modstand mod forandringen.

Hvad betyder forandringen for mig

De mest almindelige spørgsmål som ønskes besvaret!

Hvad betyder forandringen for migHvad betyder forandringen for mig?

Her af nogle af de mest almindelige spørgsmål som den enkelte medarbejder, som er berørt af forandringen, ønsker besvaret:

  • Bryder jeg mig om den nye måde at arbejde på?
  • Hvad hvis nu alting forbliver som det hele tiden har været?
  • Vil jeg miste mit job? Hvis ikke, hvordan vil mit job ændre sig?
  • Får jeg en anden chef?
  • Har jeg de samme kollegaer?
  • Kan jeg blive på samme kontor?
  • Kan jeg beholde mit X (dette kan være alt fra et favoritmøbel, en computer, til en specialaftale, som flekstid, overarbejdsbetaling, sundhedsordninger og motionsrabatordninger).
  • Hvis nu jeg ikke kan arbejde på den nye måde, hvad vil der så ske med mig?

Det er vigtigt, at være forberedt på denne type spørgsmål – så tidlig som muligt i forandringsprocessen.

Du skal som leder kommunikere – hele tiden!

Så snart du har nye informationer, skal du fortælle medarbejderne hvad du ved, samtidig med at du gør de nye informationer personlige.

F.eks. “Søren, vi ved endnu ikke hvilken afdelingschef, som du kommer til at arbejde med, men du vil få den fornødne computeruddannelse, således at du kan håndtere rapporteringen.”

Hvis du ikke har viden nok til i detaljer at kunne besvare medarbejdernes spørgsmål, skal du i det mindste kunne fortælle medarbejderne om, hvorfor du ikke kan svare på deres spørgsmål lige nu, og hvornår du forventer at være i stand til at kunne besvare spørgsmålene.

Fremhæv det positive

Vær opmærksom på, at alle ser på en forandring fra deres eget perspektiv.

Derfor er det altid er en god ide at kommunikere så mange positivt ting som muligt, til de medarbejdere som er berørt af forandringen, også selvom “Det nye” endnu ikke er færdigudviklet.

Hvis der er områder i “Det nye”, som medarbejderne finder mindre acceptabelt, vil medarbejderne ofte modarbejde forandringen.

Du skal berolige medarbejderne

Ønsker du at læse hele artiklen GRATIS - skal du være logget ind

LOGIN-icon