Kulturen byggede på medarbejderne stolthed over at kunne aflevere et ordentligt stykke arbejde.
Rengøringsselskabet delte virksomheden op i to adskilte afdelinger. Den ene afdeling fortsatte den gamle kvalitetsrengøring, med de eksisterende medarbejdere.
Den anden afdeling arbejdede med rengøring af større bygningsanlæg.
Her blev fortrinsvis ansat unge mennesker, som ikke havde de samme holdninger til de nye rengøringsmaskiner, og som ikke havde noget imod at arbejde efter et detaljeret rengøringskoncept.
Konklusioner – Rengøringsselskab
Casen Rengøringsselskab viser at kulturen kan repræsentere stærke værdier, som også har stor værdi for kunderne.
At ændre kulturen er noget af det vanskeligste at ændre. Det er langt nemmere ansætte nye medarbejdere, end at prøve at ændre medarbejdernes holdninger.
Det er vigtigt at bruge tid på at forstå virksomhedens kultur – forstå virksomhedens sjæl, inden en forandring igangsættes.