En gennemtænkt vision, som er oversat til konkrete mål, er et udgangspunkt for at vælge mellem fornyelse-, forandringsprojekter.
Et forandringsprojekt som baserer sig på en vision, som organisationen og medarbejderne kan gå ind for, får tilført den ekstra energi, som er nødvendig for at opnå et betydeligt resultat.
Når en virksomhed har succes, er der naturligvis mange forklaringer på årsagen til succes.
Men en af forklaringerne er at de succesfulde virksomheder konstant arbejder med at strække ambitionerne ud over det normer, som gælder i den branche de befinder sig i. De succesfulde arbejder konstant med at leve op til deres egne visioner.
En virksomheds vision kan gå på alt fra produktets pris og kvalitet til venlighed og en imødekommende holdning overfor kunderne, medarbejderne og samarbejdspartnerne.
Omvendt er stagnerende virksomheder ofte præget af defensive strategier uden visioner.
En udfordrende vision, som motiverer medarbejdernes fantasi og konkurrenceinstinkt, kunne frigøre den samme energi som en ”brændende platform”.