Kontakten mellem salgsdirektøren, sælgere og agenter hvor man i fællesskab analysere de konkrete kundeklager, var udslagsgivende for, at det i sidste ende lykkes at reducere reklamationerne.
Konklusioner – Forandrings historie
I casen turnkey løsninger valgte salgsdirektøren i første omgang et informationsmøde, hvor målgruppen var for bred.
Den nye brochure var beregnet til både kunder og sælgere, og kommunikationen var for upersonlig.
Først da salgsdirektøren indså at den egentlige Målgruppe for forandringen var sælgerne i bestemte datterselskaber, og agenterne i bestemte segmenter og markeder, blev hans kommunikation tilstrækkelig præcis.
Målgruppen var ikke veldefineret, og blev derfor ikke inddraget.
Målgruppen som ikke havde noget at gøre med kundeklager, husker introduktionen af en ny brochure, som et fejlskud, og spild af tid og ressourcer.
Hvis organisationen oplever, at forandringer igangsættes med trompetfanfare og begraves i stilhed, så opbygger medarbejderne let den holdning til forandringer, at det ikke skal tages alvorligt.
Når medarbejderen for 3 gang, ser den samme leder holde et flammende indlæg om, at nu skal der ske noget, så tænker han: Det går nok som sidste gang”.