Skab konsensus

Hvorfor skabe konsensus om forandringen?

Billedet af “Det nye” er som en idealisering af dit drømmehus: dørene på huset står åbne og byder en velkommen, røg stiger op af skorstenen osv.

Ved nærmere granskning af huset opdager du måske, at huset er farvet lysegrå, hvilke er en farve, de fleste som du kender, bedst kan lide, men du ved også, at andre måske bedst kan lide huset i en lysebrun eller helt hvid farve.

Sådan er det også med beslutningstagerne – initiativtageren og opgavestilleren – som måske i først omgang godkender dit forandringsprojekt som det er (måske fordi de ikke har set grundigt nok på dit projektbillede).

Senere, når huset måske er malet halvt færdigt, så brokker de sig over farven, hvilket bringer dig i en dårlig position – som en lus imellem to negle.

Du er derfor nød til, hvis du skal have succes med din forandring, og førend du starter implementeringen, som det første, at sikret dig at billedet af “Det nye” er i overensstemmelse med virksomhedens forretningsstrategi.

Dernæst skal du redefinere “billedet” af “Det nye”, og præsentere projektet for alle de ledere som forandringen vedrører, således at de forstår og accepterer konsekvenserne og resultaterne af forandringen, og at du får den fulde support til projektet.

Du skal også sikre, at der er konsensus i ledergruppen, og at de supporterer forandringen. Det er ikke altid nemt, men efterfølgende kan være en metode til at opnå konsensus.

Opnå konsensus omkring forandringen!

Alle som er berørte af forandringen ser det fra deres eget perspektiv – hvad er der i det for mig? Det gælder ledelsen – dem på et højere niveau – dem på samme niveau og dem på et laver niveau end dig.

Brug denne metode til at finde ud af hvad de enkelte tænker omkring forandringen
Skab konsensus

Du skal være medlem, hvis du vil læse hele artiklen - tilmeld dig GRATIS her.
Log påTilmelding GRATIS