Medarbejderne skal være omstillingsparat

Hvordan kommer organisationen igennem forandring?omstillingsparat

En af de største udfordringer, for en effektiv forandringsledelse, er at gøre medarbejderne omstillingsparat.

Medarbejderne skal være fortrolig med forandringen, og accepterer at forandring er en konstant vedvarende faktor, som vi alle gennemgår og oplever.

Man skal træne medarbejderne til at leve med de konstante forandringer. Medarbejderne skal være omstillingsparat.

Man vænner medarbejderne til konstante forandringer og små ændringer, og at der aldrig er noget som er som det plejer!

F.eks. kan en projektlederen have ansvar for 100 medarbejder i det ene projekt, og i det næste er ansvaret 12.

Projektlederen skal have accept i organisationen, og i den omstillingsparate organisationskulturen mister projektlederen ikke “status” fordi man “kun” har et projekt med 12 medarbejdere. Alle ved at det ændre sig!

I årsregnskabet sender ligeledes et andet signal til interessenterne omkring bæredygtig ledelse end man gjorde sidste år. Naturligvis ændre man ikke regnskabspraksis således at regnskabet er gennemskueligt så man overholder kravene fra investorerne.

Organisationen skal være omstillingsparat!

Det er en væsentligt konkurrenceparameter, at organisationen accepterer og er fortrolig med konstante forandringer. Er omstilligsparat.omstillingsparat

Hvis en organisation kan håndtere flere forandringer end en konkurrent, har virksomheden en væsentlig konkurrencefordel. Dine konkurrenter står overfor de samme valg af forandringer som din virksomhed gør.

De læser de samme bøger, de hyre de samme konsulenter og lytter til de samme sælgere eller kunder. Det er implementeringen af forandringen, som gør den store forskel.

Dette betyder, at alle i organisationen både topledelsen, lederne og medarbejderne skal være fortrolig med at leve med konstante forandringer og ændringer. Være omstillingsparat!

Hvordan gør du medarbejderne omstillingsparat?

Uanset hvilken rolle du har i organisationen, hvad enten det er som opgavestiller, initiativtager, forandringsagent, eller ambassadør, skal du være en medvirkende kraft til at hjælpe medarbejderne med at leve i denne foranderlige virksomhedskultur.

Overgangen, i en forandring, er stressende og fuld af midlertidige kompromisser.

F.eks. kan man i en periode være nød til, at dele produktion eller kontor med andre medarbejdere indtil alle har fået sin nye arbejdsplads, eller man er nød til at bruge de gamle værktøjer sammen med nye arbejdsgange indtil de nye værktøjer er klar.

Som forandringsleder er det vigtigt, at du er opmærksom på de midlertidige forhold som organisationen arbejder under.

Og vis at du er fleksibel, og at du accepterer kompromisser – lige fra at sørge for at få flyttet inventaret rundt, til måske at låne en medarbejder din PC.

Spørg altid om hvordan du kan hjælpe – det er ikke almindeligt, at medarbejderne vil presse dig for nogen som ikke er i virksomhedens interesse.

Fortæl de positive sider ved “Det nye”

Ønsker du at læse hele artiklen GRATIS - skal du være logget ind

LOGIN-icon