Forandring – De menneskelige sider er modsatrettet!
Hvorfor tror lederen, at de menneskelige sider ikke er deres ansvar?
Hvorfor er fokus på forandring – modsatrettet? En forandring bringer modsatrettede interesser i spil i et potentielt farligt miks.
- Medarbejderne føler sig pressede og utrygge.
- Ledere forventer hurtige resultater, og håndteringen af de menneskelige sider er ikke lederens fokus.
- Ledere måles først og fremmest på bundlinjeresultatet og ikke på den enkelte medarbejders utryghed!
Forretningsforandring!
I forbindelse med gennemførslen af en forandring, har lederne typisk fokus på den forretningsmæssige forandring.
Ledere har et ønske om, at forandringen skal ske så hurtigt som muligt, og har fokus på bundlinien og resultater.
Ledere er opmærksomme på de forretningsmæssige og økonomiske resultater i organisationen, som:
- Hvor stor er investeringen?
- Hvilke økonomiske resultater kan man forvente af forandringen?
- Hvor hurtig vil investeringer være tjent ind?
- Hvor hurtig kan forandringen implementeres?
- Hvor effektiv vil forandringen være?
- Hvordan påvirkes kunderne af forandringen?
Hvis spørgsmålene er positive, vil ledere typisk sætte projektet i gang “Lad os komme i gang”.
Lederens fokus er ikke forandringsledelse, eller hvordan implementerer vi forandringen – men de forretningsmæssige spørgsmål.
Ledere har fokus på det forretningsmæssige.
Vi kalder det Forretningsforandringen
Individuel forandring!
Medarbejderne har et andet fokus. De har ikke den samme indsigt, i de forretningsmæssige og de økonomiske forhold i forandringen, som topledelsen.
Medarbejderne har deres primære fokus på dag-til-dag arbejdet, kundebetjening, få ordre, effektuere ordre osv.
I forbindelse med en forandring skifter medarbejderens fokus til:
- Hvad betyder forandringen for mig?
- Har jeg det samme job efter forandringen?
- Har jeg de nødvendige kompetencer til at klare den nye jobsituation?
Vi taler her om den Individuelle forandring