En kommune i Jylland oplevede stigende pres på ydelser, kombineret med et ønske om besparelser, som gjorde en fornyelsesproces nødvendig.
Kommunen havde en lang tradition for at inddrage organisationen, og medarbejderne i beslutningsprocesserne.
Kommunen havde desværre også et administrativt bureaukrati, og en udpræget konsensuskultur, som sikre, at kommunens beslutninger er formelt korrekte.
Kommunaldirektøren valgte en ændringsstrategi hvor flest muligt blev inddraget i idéudviklingen, og han præsenterede sit fornyelsesinitiativ i samarbejdsudvalget, og et efterfølgende seminar.
Samarbejdsudvalget nedsatte 6 arbejdsgrupper, som havde til hovedopgave at analyserer og fremkomme med beslutningsforslag på 6 forskellige områder.
Bemandingen i arbejdsgrupperne kom fra forskellige arbejdsområder i kommunen.
Arbejdsgrupperne skulle indhente analysegrundlag fra de forvaltninger som arbejdsgruppen behandlede.
Efter et halvt års arbejde fremkom de første analyser, og oplæg til fornyelse.