En uddannelsesinstitution for erhvervsuddannelser havde løbende diskuteret kvaliteten i undervisningen, uden resultat.
Undervisningen fortsatte som den enkelte lærer synes, og som den enkelte lærer havde gjort altid.
Skolens ledelse oplevede, at de studerende i større omfang udeblev fra undervisningen, og at kvaliteten af undervisningen var dalende.
Med hjælp fra en ekstern konsulent med erfaring fra kvalitetsudvikling i private og offentlige virksomheder blev et forandringsprojekt igangsat.
Efter en del møder med lærerne lykkes det at igangsætte 5 udviklingsprojekter.
Udviklingsprojekterne skulle teste og afprøve forskellige konkrete indlæringsmetoder.
Udviklingsprojekterne brugte frivillige deltagere til afprøvning af indlæringsmetoder. De fem projekter blev gennemført og dokumenteret grundigt.
Erfaringerne fra de fem projekter blev fremlagt og analyseret på et heldagsseminar for alle medarbejdere.
På trods af de positive erfaringer som projekterne havde dokumenterede, var de oprindelige kritikere (modstand) af nye indlæringsformer fortsat kritiske.
Kritikken gik især på at metoderne var beregnet til private virksomheder og ikke undervisningssektorer. Kritikerne havde også den opfattelse, at brug af nye metoder tilsidesatte lærernes metodefrihed.
Efterfølgende er der gennemført 25 projekter hvor metoderne blev tilpasset den enkelte lærer.
De fleste har accepteret de nye indlæringsmetoder, men den hårde kerne af undervisere og kritikker nægtede fortsat at være med.