Hvordan opbygges forandringsledelse og forandringskompetencen?
I en organisation med konstante og gentagne forandringer, vil hver ny forandring betyde et skift, i den måde man arbejder på og i medarbejdernes adfærd.
Derfor er det vigtig at organisationen, har et grundlæggende kendskab til forandringsprocessens forskellige faser, og de grundlæggende elementer som en forandring typisk gennemgår. Organisationen skal være forandringsparat, som kompetence.
Men at opbygge en forandringskompetence er ikke som at installere et nyt PC-system eller at implementere en ny procedure.
Forandringskompetence kræver en personlig tilgang, holdning og attitude til forandringen, og drejer sig om mennesker i langt højere grad, end det drejer sig om teknologi og strukturer.
For at en organisation får den fornødne forandringskompetence kræver det, at forandringen er individuel, og handler om det, der sker inde i den enkelte medarbejder – den enkelte medarbejders forandringsproces.
Forandringskompetence drejer sig ikke kun om ændring af strategi, struktur og systemer, men om at ændre medarbejderens tanker, der jo netop frembragte strategien, strukturen og systemet.