En af de største grovvareselskaber havde god vækst og indtjening.
I 2010 ønskede direktionen at forbedre kvalitetssikring, og man ansatte en ingeniør til jobbet.
Som det første udarbejdede ingeniøren en række analyser af kvalitetsomkostningerne, og hvordan omkostningerne kunne effektiviseres. Ingeniørens arbejde blev godt modtaget af direktionen og de forskellige afdelingschefer i virksomheden.
I 2011 blev ingeniøren udnævnt til kvalitetschef med reference til den administrerende direktør. Kvalitetschefen var imidlertid ikke fast medlem af chefgruppen, men deltog ofte i chefgruppens møder.
I 2013 besluttede virksomheden at lade sig ISO 9000-certificere. Chefgruppen besluttede at følge et oplæg fra kvalitetschefen, hvordan certificeringen skulle tilrettelægges.
Der blev nedsat en række afdelingsvise projektgrupper med medarbejdere og ledere fra den pågældende afdeling. Kvalitetschefen og hans medarbejdere deltog også projektgrupperne.
I løbet af 2012 kørte de fleste projektgrupper fast. Skemaer og procedurer hobede sig op, men organisationen adfærd ændrede sig ikke.
ISO-projektet fik et dårligt omdømme bland medarbejderne, som synes at ISO var bureaukratisk, kontrollerende og spild af tid. Medarbejdernes omdømmet spredte sig efterhånden også til chefgruppen.
Kvalitetschefen havde flere møder med den administrerende direktør omkring de forventede manglende adfærdsændringer.
Den administrerende direktør mente at kvalitetschefen havde fået den opgave, fordi han havde den fornødne kvalitetsindsigt.
Han bakkede op kvalitetschefens forslag, men regnede også med at kvalitetschefen ville nå de ønskede mål indenfor den fastsatte tidsramme.