I bogen gennemgås fem typer af adfærd:
- automatisk,
- økonomisk,
- behovsdreven,
- sammenlignende og
- positiv
Disse adfærdstyper genfindes hver især i en række motivationsteorier fra Maslows behovspyramide over Herzbergs to-faktor teori og til nyere motivationsteorier, der understreger, at mennesker sammenligner sig med hinanden, og at mennesker er naturligt motiverede.
Peter Holdt Christensen diskuterer endvidere, hvordan forskellige arbejdsopgaver som fx forudsigelige og kreative opgaver kræver forskellige typer af motivation, og hvordan mennesker i organisationer risikerer at miste motivationen, hvis deres arbejdsindsats ikke er synlig eller gennemskuelig.
Motivationsteorierne fokuserer oftest på individuel motivation
Bogens forfatter argumenterer dog for, at der i en organisatorisk sammenhæng i højere grad er brug for kollektiv motivation, da organisationer primært fungerer gennem en kollektiv indsats.
Peter Holdt Christensen
Peter Holdt Christensen er lektor ved Copenhagen Business School og ekspert inden for ledelse.
I denne bog fortæller han om motivationens vigtighed i organisationer, og hvad man kan gøre som leder for at motivere folk til at yde deres bedste.
Bogen giver en forståelse af klassiske såvel som nyere perspektiver på motivation i organisationer, der kan medføre at opgaver udfyldes på bedst mulig vis.
Du kan købe bogen hos Saxo.