fbpx

ANALYSE KONKURRENTER

Analysering af konkurrenceforholdene i branchen…

KONKURRENTANALYSE

KONKURRENTANALYSE

Analysering af konkurrenceforholdene

Når du arbejder med strategiudvikling og eksekvering, skal du kende din virksomheds konkurrencesituationen og -position for at vælge den optimale strategi.

Når du skal lave en konkurrentanalyse kræver det, at du analyserer konkurrenceforholdene i branchen, herunder virksomhedens styrke i forhold til konkurrenterne, afhængigheden af leverandører, kunder m.v.

Mikael Porter’s brancheanalysemodel – Porters Five-Forces brancheanalysemodel – er den mest udbredte konkurrentanalyse.

Porters Five Forces – branche- & konkurrentanalyse – kan bruges på flere måder:

  • Overblik over konkurrencesituationen
  • Analysere virksomhedens nuværende branche
  • Analysere af en branche, som virksomheden overvejer at gå ind i
  • Smal analyse af virksomhedens egen position
  • Smal analyse af din virksomheds relationer til kunder og leverandører
  • Analyse af mulige trusler fra potentielle konkurrenter og substituerende produkter
  • Analysere din virksomheds position på markedet
  • Analysere hvilke kræfter der kan påvirke konkurrencesituationen
konkurrentanalyse

Du har to muligheder

Konsulentanalyse

  • Konsulentanalyse – en konsulent gennemfører konkurrentanalysen.

Du kan få en konsulent til at gennemføre analysen, til en specialpris kr. 2.950,- excl. moms.

GØR-DET-SELV analysen konkurrenter

Få adgang til GØR-DET-SELV analysen konkurrenter kr. 480,- excl moms.

GØR-DET-SELV analysen konkurrenter giver dig også adgang til 4 måneders VÆRKTØJ-medlemskab.


Analysen indeholder

Konkurrentanalysen give indsigt i forskellige dele af en branches konkurrencesituation:

  • Bestemmer de faktorer, der påvirker indtjeningsevnen: Porters Five Forces-analysen hjælper også med at forstå hvilke faktorer, som hindrer vækst eller indtjeningsevnen, og finde nye konkurrencefordele.
  • Hjælper med at tage bedre beslutninger om ekspansion eller udvidelse af virksomheds kapacitet: Hvis du overvejer, at udvide din virksomhed, på en eller anden måde, skal du kende hvilke konkurrencekræfter, der spiller ind i branchen, og hvordan konkurrencen kan påvirke din ekspansion. Porters Five Forces-analyse giver de nødvendige oplysninger, til at træffe de rigtige beslutninger, hvis man vil ind eller ud af en bestemt branche, eller hvilke faktorer som skal øges.
  • Kortlægger branchens styrker og svagheder, som kan bruges til at forme din virksomheds overordnede strategi: Ved at forstå, hvordan branchen fungere, og hvad der bestemmer markedets indtjeningsevnen, kan du udforme en strategi, som effektivt håndterer branches styrker og svaghederne.
Konkurrentsituationen

Analysen viser

Konkurrentanalysen indeholder fem kræfter, som tilsammen danner overblikket over konkurrencestrukturen i en branche.

De fire elementer rundt om konkurrencesituationen midt i modellen, giver et nuanceret billede af konkurrencen i branchen.

Konkurrent og brancheanalyse kan indgå, og danne udgangspunkt, for virksomhedens strategiudvikling og strategivalg.

Når du bruger analysemodellen skal du være opmærksom på om analysen dækker hele branchen – og ikke den enkelte virksomheds konkurrencesituation. Det er også vigtigt, at branchen afgrænses både produktmæssigt og geografisk.

    Branche- og konkurrentanalysen skal vurdere:

    • Hvor intens er konkurrencen er i branchen
    • Tendenser i branchen – hvor bevæger udviklingen sig hen
    • Hvor nemt er det, at starte i branchen
    • Hvad er indgangsbarriererne til branchen
    • Hvor stor er indtjeningspotentialet

    Hvad koster det?

    Analyse – vælg værktøj og konsulent 

    Du kan vælge at købe værktøjet og selv gennemfører analysen, eller supplerer værktøjet med en konsulent som analyserer det indsamlede materiale.

    Værktøjet har detaljeret instruktion, så du selv kan gennemføre analysen.

    Supplerer du værktøjet med en konsulentanalyse, får du en rapport i PDF-format, og gennemgangen via et onlinemøde – alt sammen til en specialpris.

    Analyseskemaet gennemføres med udvalgt medarbejder.