Herzberg motivationsteori
Frederick Herzberg – to faktor teori
Frederick Herzberg – motivationsfaktorer (1923-2000) var arbejdspsykolog og har lavet en omfattende undersøgelse omkring tilfredshed og utilfredshed på arbejdspladser.
Gennem interview med omkring 200 forskellige parametre fandt han ud af, at tilfredshed/ utilfredshed på arbejdspladsen udspringer af forskellige forhold.
Herzbergs undersøgelserne – som er fra 1959 – mundede ud i at mennesket er motiveret af indre motivationsfaktorer som: præstation, anerkendelse, selve arbejdet, ansvar og avancement.
De basale faktorer som Herzberg kalder hygiejnefaktorerne (vedligeholdelsefaktorer), kan kun demotivere hvis de ikke er til stede.
Herzbergs to-faktor teori
Herzbergs tofaktor teori skelner mellem de faktorer i jobbet, der skaber tilfredshed, og de faktorer, der skaber utilfredshed.
De faktorer, der skaber tilfredshed i jobbet, kaldes motivationsfaktorer og de faktorer, der skaber utilfredshed, kaldes vedligeholdelsesfaktorer.
Herzberg hygiejnefaktorer (vedligeholdelsesfaktorer):
-
Penge, løn, firmabil
- Arbejdsforhold, arbejdstid, sociale forhold
- Jobsikkerhed,
- Firmapolitiker,
- Kvalitet i supervision og relationerne på arbejde
Herzberg motivationsfaktorer:
- Jobbets indhold, at opleve at opnå noget,
- Præstationsmuligheder, mulighed for personlig udvikling,
- Ansvar, indflydelse, at have gjort et godt job,
- Anderkendelse, modtage ros.
- Personlige udviklingsmuligheder
- Muligheder for forfremmelse
Hygiejnefaktorerne (vedligeholdelsefaktorer) kan kun motivere negativt i deres fravær. Mens motivationsfaktorerne har potentiale til at motivere positivt.
Se efterfølgende video om Herzbergs motivationsteori
- Video: Frederick Herzbergs Two-Factor Theory of Motivation
- Video: Herzbergs motivationsteori
- Video: Sammenhæng / forskel mellem Maslow og Herzberg
- Video: Herzbergs Motivational Theory
- Video: Frederick Herzberg’s Two-Factor Theory of Motivation