Herzberg motivationsteori

Frederick Herzberg – to faktor teori

Fredrick-Herzberg

Frederick Herzberg – motivationsfaktorer (1923-2000) var arbejdspsykolog og har lavet en omfattende undersøgelse omkring tilfredshed og utilfredshed på arbejdspladser.

Gennem interview med omkring 200 forskellige parametre fandt han ud af, at tilfredshed/ utilfredshed på arbejdspladsen udspringer af forskellige forhold.

Herzbergs undersøgelserne – som er fra 1959 – mundede ud i at mennesket er motiveret af indre motivationsfaktorer som: præstation, anerkendelse, selve arbejdet, ansvar og avancement.

De basale faktorer som Herzberg kalder hygiejnefaktorerne (vedligeholdelsefaktorer), kan kun demotivere hvis de ikke er til stede.

Herzbergs to-faktor teori

Herzbergs tofaktor teori skelner mellem de faktorer i jobbet, der skaber tilfredshed, og de faktorer, der skaber utilfredshed.

De faktorer, der skaber tilfredshed i jobbet, kaldes motivationsfaktorer og de faktorer, der skaber utilfredshed, kaldes vedligeholdelsesfaktorer.

Herzberg hygiejnefaktorer (vedligeholdelsesfaktorer):

  • Herzberg motivationsteori

    Klik for større billede

    Penge, løn, firmabil

  • Arbejdsforhold, arbejdstid, sociale forhold
  • Jobsikkerhed,
  • Firmapolitiker,
  • Kvalitet i supervision og relationerne på arbejde

Herzberg motivationsfaktorer:

  • Jobbets indhold, at opleve at opnå noget,
  • Præstationsmuligheder, mulighed for personlig udvikling,
  • Ansvar, indflydelse, at have gjort et godt job,
  • Anderkendelse, modtage ros.
  • Personlige udviklingsmuligheder
  • Muligheder for forfremmelse

Hygiejnefaktorerne (vedligeholdelsefaktorer) kan kun motivere negativt i deres fravær. Mens motivationsfaktorerne har potentiale til at motivere positivt.

Se efterfølgende video om Herzbergs motivationsteori

  • Video: Frederick Herzbergs Two-Factor Theory of Motivation
  • Video: Herzbergs motivationsteori
  • Video: Sammenhæng / forskel mellem Maslow og Herzberg
  • Video: Herzbergs Motivational Theory
  • Video: Frederick Herzberg’s Two-Factor Theory of Motivation

Du skal være medlem, hvis du vil læse hele artiklen - tilmeld dig GRATIS her.
Log påTilmelding GRATIS