Hvordan håndterer man medarbejderne og ledelsens forandringssyn?

Håndtere medarbejderne som skal være parat til forandringen!

Håndtere medarbejderneNår det drejer sig om forandringer, har medarbejderne, lederne og topledelsen forskellige prioriteter, vidensniveauer og motivation. En forandring skaber usikkerhed for medarbejderne, medens ledelsen har forventninger til bedre bundlinje resultater.

Topledelsen forventer at: forandringsprojektet leveres som planlagt, som budgetteret, og at der sker en fuld implementering af forandring i hele organisationen.

Medarbejderen lader ikke forandringen komme længere en dertil, hvor den enkelte medarbejder kan følge med, og er parat til at gå.

Modsatrettede forandringssyn – er en kritisk situation

Disse modsatrettede syn på forandringen er en kritisk situation, som kræver en forskellig, men nødvendig, måde at lede på – hvis forandringen skal gennemføres med succes.

Vi ser gennemførsel og håndteringen af medarbejdernes og ledelsens modsatrettede forandringssyn på forandringen fra to synsvinkler:

  • Forretnings Forandringen (ledelsens synsvinkel)
  • Individuelle Forandring (medarbejdernes synsvinkel)

I succesfulde forandringer er den Forretningsmæssige og den Individuelle forandring i balance.

Håndtering af forretningsforandring og den Individuelle Forandring

Håndtere medarbejderneDe fleste forandringer tager udgangspunkt i det forretningsmæssige (Forretnings Forandringen), som for det meste drejer sig om det forretningsmæssige – strukturer og processer.

Modsat den proces som den enkelte medarbejder gennemgår (Individuel Forandring) som omfatter kultur og den enkelte medarbejder.

I artiklen “Ledelse af Forandring – hvad er det?” kan du læse mere grundlæggende om disse to modsatrettede synsvinkler på forandring.

Håndtere medarbejderne

Både Forretnings Forandringen og den Individuelle Forandring gennemløber fem faser:

Forretnings Forandringen

  1. Gøre det vigtigt
  2. Gøre det parat
  3. Få det planlagt
  4. Få det til at ske
  5. Få det til at holde

Den Individuelle Forandring

  1. Komfort & kontrol zonen
  2. Chok & modstands zonen
  3. Kaos & frustrations zonen
  4. Nye muligheders zonen
  5. Accept & lærings zonen

I denne artikelserie “Hvordan håndteres medarbejdernes og ledelsens modsatrettede syn på forandring?” introduceres disse to forskellige indfaldsvinkler til forandring.

Vi starter med den fem fasede Forretnings Forandring, og efterfølger med den fem fasede Individuelle forandring.

Forandringsvision – Hvordan kommer jeg videre?

I artikelserien, hvordan håndteres medarbejdernes og ledelsens modsatrettede syn på forandring, behandler vi følgende emner:

  • Ledelse af Forandring – hvad er det?!
  • Hvordan håndteres medarbejdernes og ledelsens modsatrettede syn på forandring!
  • Forretnings Forandringen – Fase 1: Gøre det vigtigt!
  • Forretnings Forandringen – Fase 2: Gøre det parat!
  • Forretnings Forandringen – Fase 3: Få det planlagt!
  • Forretnings Forandringen – Fase 4:Få det til at ske!
  • Forretnings Forandringen – Fase 5: Få det til at holde!
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 1: Komfort & kontrol zonen!
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 2: Chok & modstands zonen!
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 3: Kaos & frustrations zonen!
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 4: Nye myligheders zone!
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 5: Accept & lærings zonen!

Ønsker du at læse hele artiklen GRATIS - skal du være logget ind

LOGIN-icon