Website Metrics and Site Statistics by WebSTAT

Topmenu

Herzberg motivationsfaktorer

Frederick Herzberg

Frederick Herzberg motivation og hygiejne faktorer

Herzberg motivationsfaktorer

Frederick Herzberg

Frederick Herzberg (1923-2000), klinisk psykolog og pioner af ‘job berigelse, betragtes som en af de store originale tænkere i ledelse og motivation teori.

Frederik Herzberg blev født i Massachusetts den 18. april 1923. Hans bachelor arbejde var på City College i New York, efterfulgt af graduate grader ved University of Pittsburgh.

Herzberg blev senere professor i ledelse ved Case Western Reserve University, hvor han etablerede Institut for Industriel Mental Health.

Han flyttede til University of Utah College of Business i 1972, hvor han også var professor i Management. Han døde i Salt Lake City den 18. januar 2000.

Frederick Herzberg bog ”The Motivation to Work”, skrevet med forskerkolleger Bernard Mausner og Barbara Bloch Snyderman i 1959, først etableret sine teorier om motivation på arbejdspladsen.

Herzbergs motivation teori & undersøgelser

Frederick Herzberg har forsket i motivation og forholdet mellem:

  • Incitamenter
  • Tilfredshed
  • Arbejdsindsats

Herzberg undersøgelse og arbejde omkring motivation og motivationsfaktorer, er stadig fundamentalt og vigtig indenfor motivationsteori.

I midten af  sidste århundrede lavede Herzberg en undersøgelse af forskellige typer af virksomheder – 1959-undersøgelsen, som involverede 200 ingeniører og revisorer fra Pittsburgh.

Resultaterne viste, at interviewpersonernes følelse af succes var tæt knyttet til præstation, anerkendelse, ansvar, arbejdets indhold og forfremmelse.

Hans undersøgelse – Herzberg’s to-faktor teori – viser at der er to faktorer, der påvirker den enkelte medarbejder.

Herzberg to-faktor teori – hygiejne faktorer og motivation faktorer

Herzberg’s to-faktor teori – viser at der er to faktorer, der påvirker den enkelte medarbejder:

Herzberg motivationsfaktorer1. Herzberg vedligeholdelses faktorer – hygiejne faktorer

Vedligeholdelses faktorer hygiejne faktorer, som udgør rammerne omkring arbejdets udførelse. Disse er med til at stabilisere opfattelsen af arbejdspladsen, således at der ikke opstår utilfredshed.

2. Herzberg motivations faktorer

Motivationsfaktorer vedrører selve arbejdet. Disse er med til at skabe tilfredshed og dermed også mere vedvarende motivation.

Hygiejnefaktorerne (vedligeholdelsesfaktorer) kan kun motivere negativt i deres fravær. Mens motivationsfaktorerne har potentiale til at motivere positivt.

1. Herzberg vedligeholdelsesfaktorer (hygiejnefaktorer) – ydre betingelser:

  • Penge, løn, firmabil
    • Lønforhold
    • Lønforhøjelser
    • Udbyttedeling
    • Pension
  • Arbejdsforhold, arbejdstid,
    • Geografisk beliggenhed
    • Bygninger
    • Indretning
    • Kantine
  • Sociale forhold
    • Arbejdsgrupper
    • Spisegrupper
    • Firmafester
    • Fællesskabsfølelse
  • Jobsikkerhed
    • Retfærdighed
    • Tryghed
    • Anciennitetsregler
  • Status
    • Firmastatus
    • Møblering af kontor
    • Titler, privilegier
    • Personlige kontakter
  • Kvalitet i supervision og relationerne på arbejde
    • Informationer
    • Målsætninger
    • Arbejdsregler

2. Herzberg motivationsfaktorer (resultat af arbejdet)

  • Jobbets indhold, at opleve at opnå noget
    • Indhold
    • Frihedsgrader
    • Udviklingsmuligheder
    • Stadig fornyelse
    • Indflydelse
  • Præstationsmuligheder, mulighed for personlig udvikling
    • Delegering
    • Handlefrihed
    • Informationer
    • Udnyttelse af evner
  • Ansvar, indflydelse, at have gjort et godt job,
    • Involvering
    • Delegering
    • Selve arbejdet
    • Indflydelse interessante opgaver
  • Anderkendelse, modtage ros.
    • Påskønnelse
    • Belønning for specielle præstationer
    • Forfremmelser
  • Personlige udviklingsmuligheder og forfremmelse
    • Efteruddannelser
    • Forfremmelse
    • Imødekommende klima
    • Firmavækst

Til motivationsfaktorer høre alt, hvad medarbejderen mener er ekstraordinært. Det kan være forfremmelse, anerkendelse eller forskellige typer af belønninger.

Herzberg banebrydende tilgang og forskning til motivation

Herzbergs undersøgelser og design af selve forskningen, er yderst sofistikeret. Herzberg motivations forskning bruger en banebrydende tilgang, baseret på åbne spørgsmål, meget få antagelser, indsamling og analysering af de kritiske hændelser, som de interviewede er blev spurgt om.

Første gang han brugt denne metode var ifm. hans ph.d. studie ved University of Pittsburgh sammen med John Flanagan (senere direktør ved American Institute for Research), som også har udviklet den kritiske Incident metoden i udvælgelsen af Army Air Corps personel under Anden Verdenskrig.

Herzberg smarte åbne interview metode giver mere meningsfulde resultater end de konventionelle praktiske lukkede spørgsmål  ( ja / nej spørgsmål),  eller multiple-choice spørgsmål, eller spørgsmål som påtage sig eller beder en bestemt reaktion.

De konventionelle praktiske lukkede spørgsmål er fortsat de mest almindelige – især blandt dem, der har en bestemt dagsorden eller et reklame formål.

Herzberg motivation forskning

Forud for Herzberg 1959-projekt, havde han sammenlignet, resultater og metoder af alle tidligere undersøgelser omkring job holdninger – gennemført mellem 1920 og 1954 (155  undersøgelser).

Niveauet for forberedelsen af 1959-undersøgelsen, plus analyse og dybden af de “kritisk hændelse”, medvirkede til, at gøre Herzberg undersøgelse til så kraftfuld og så sofistikeret et stykke arbejde.

Herzberg udvidede sin motivation-hygiejne teori i senere undersøgelser:

  • Arbejde og menneskets natur (1966)
  • Den Managerial Choice (1982)
  • Herzberg om Motivation (1983)

Herzberg kommenterede i 1984 sine undersøgelser (25 år efter hans teori først blev offentliggjort):

“Den oprindelige undersøgelse har produceret flere gentagelser end nogen anden forskning i historien om industri-og organisationspsykologi.” (Kilde: Institute for Scientific Information)

Herzberg centrale teori er meget relevant for moderne forståelse for arbejdsgiver / medarbejder relationer, og den gensidige forståelse og tilpasning af de psykologiske faktorer.

Herzbergs teori indgår også som grundlæggende principper i Nudge teori – som er en kraftig forandring, ledelse og motiverende koncept, der opstod i 2000’erne.

Læs hele artiklen om: Motivation

Se efterfølgende video om Herzberg motivationsteori:

  • Video: Herzbergs motivationsteori
  • Video: Herzbergs Motivationsteori og Maslows Behovsteori
  • Video: Herzbergs Motivational Theory
  • Video: Frederick Herzberg’s Two-Factor Theory of Motivation

Ønsker du at læse hele artiklen, skal du være logget ind - det er GRATIS


Medlems login                                               Hvis du IKKE er medlem 

Hvis du allerede er medlem                              Registrer dit GRATIS Basis-medlemskab og få adgang nu! LOGIN-icon                              

Del artikel

,

Comments are closed.