Få det planlagt, integreret, tilpasset og styrket

Forretningsforandring – Fase 3: Få det planlagt

Forandringsvision

Klik for større billede

Når du i “Fase 2: Gøre det parat“, arbejder med medarbejdernes frygt for forandringen, forsøger du at skabe håb og positive handlinger.

Når du reflekterer på medarbejdernes spørgsmål, frygt, ængstelse og bekymringer omkring forandringen, vil du hurtig finde ud af, at du befinder dig midt i næste fase af forandringsprocessen: Fase 3: Få det planlagt.

De anstrengelser du har lagt i de to tidligere faser – hvor du har gjort forandringen vigtig (Fase 1: Gøre det vigtigt), og hvor du har forberedt medarbejderne på forandringen (Fase 2: Gøre det parat) – har sikkert involveret medarbejderne mere i forandringen, så du sikre at forandringen lykkes.

Forandringsvision

Klik for større billede

Som leder af forandringen er dit fokus i “Fase 3: Få det planlagt”, at integrere, tilpasse og styrke forandringsvisionen med de forslag og tilbagemeldinger, som du har fået fra medarbejderne.

Etabler et overbevisende grundlag for forandringen

Du skal etablere et overbevisende grundlag for forandringen – du skal udarbejde en forandringsvision.

Du kan sikkert ikke imødegå alle indvendinger mod forandringen (der vil altid være modstand mod en forandring), men du kan udnytte det fokus og den energi, der er skabt til at skabe fremdrift i forandringen.

Forandringsvision

Klik for større billede

Forandringsplanen skal indeholde detaljer omkring hvordan forandringsvisionen gennemføres, og skal indeholde følgende delelementer:

  • Forandringsstrategi – overordnet og detaljerede strategier
  • Konkret plan med handlinger og aktiviteter
  • Budget

Figuren viser sammenhængen mellem forandringsvisionen og forandringsplanen, hvor forandringsvisionen beskriver hvad og hvor vi vil hen (“Det nye”), og hvor forandringsplanen beskriver hvordan og hvornår vi vil gøre det (“Overgangen”).

Udvikling af forandringsvision og -planen

Forandringsvisionen “Det nye”, vil når den er accepteret, påvirke og understøtte organisationens: struktur, processer, kultur og medarbejder.

Forandringsvision
1

Forandringsvisionen skal være et overbevisende billede af, hvor organisationen skal hen. Når forandringsvisionen er accepteret, vil den påvirke organisationens:

  • struktur,
  • processer,
  • kultur og
  • medarbejder
  • som alle skal understøtte “Det nye”.
2

Det kan være vanskeligt at gennemføre en forandring uden en overbevisende Forandringsvisionen, som:

  • give medarbejderne, som forandringen berører, et overbevisende grundlag for forståelse af de forskellige muligheder som forandringen indebærer,
  • motiverer medarbejderne til at investerer i forandringen, og blive ved selvom det slider på medarbejderne,
  • sætte pejlemærker, således at forandringen bliver på sporet.
3

En veltilrettelagt forandringsvision skal indeholde følgende elementer:

  • nem at forstå af alle, kort og præcis,
  • budskabet skal være tydeligt og klart,
  • skal være opnåelig – men ambitiøst,
  • håndgribelig, nem at kontrollerer, måle og uden tal.
4

Forandringsplanen indeholder detaljer om hvordan implementeringen gennemføres:

  • general og specifik strategi,
  • handling og projektplaner,
  • budget.
5 Da enhver forandring er individuel vil økonomien også være forskellig. Budgettet indeholder ofte følgende udgifter: konsulenter, træning/kursus, interne projektlønninger, teknologiudgifter, rejseomkostninger, kommunikation, diverse support, print og dokumentation, diverse.

 

Artikelserien fortsætter med Fase 4: Få det til at ske!

Hvordan kommer jeg videre?

I artikelserien, hvordan håndteres medarbejdernes og ledelsens modsatrettede syn på forandring, behandler vi følgende emner:

  • Ledelse af Forandring – hvad er det?!
  • Hvordan håndteres medarbejdernes og ledelsens modsatrettede syn på forandring!
  • Forretnings Forandringen – Fase 1: Gøre det vigtigt !
  • Forretnings Forandringen – Fase 2: Gøre det parat !
  • Forretnings Forandringen – Fase 3: Få det planlagt !
  • Forretnings Forandringen – Fase 4:Få det til at ske!
  • Forretnings Forandringen – Fase 5: Få det til at holde !
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 1: Komfort & kontrol zonen !
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 2: Chok & modstands zonen !
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 3: Kaos & frustrations zonen !
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 4: Nye myligheders zone !
  • Den Individuelle Forandringen – Fase 5: Accept & lærings zonen !
  • Strategi

Ønsker du at læse hele artiklen GRATIS - skal du være logget ind

LOGIN-icon