I en organisation med konstante og gentagne forandringer, vil hver en ny forandring betyde et skift, i den måde man arbejder på, og i medarbejdernes adfærd.
- Topledelsen genbruger den metode, som har vist sig at være succesfuld og effektiv i andre forandringsprojekter.
- Mellemledelsen udvikler kompetencer, som supporterer de medarbejdere, som skal gennem en forandring.
- Medarbejderne lærer at navigere i en foranderlig hverdag.
Alle niveauer i organisationen er bevidst om vilkårene som forandringer indebærer, og har udviklet kompetencer og viden om, hvordan forandringerne håndteres.
Organisationen er klar til, og i stand til at håndtere forandringer – den har udviklet forandringskompetence in house.
Men at opbygge en forandringskompetence er ikke som at installere et nyt PC-system eller at implementere en ny procedure.
Forandringskompetence kræver en personlig tilgang, holdning og attitude til forandringen, og drejer sig om mennesker i langt højere grad, end det drejer sig om teknologi og strukturer.