Formål og udbytte – Forandringsevaluering
Formålet er at deltagerne kan:
- Evaluere forandringsprojektet herunder opfølgningen af mål.
- Etablere en systematisk tilgangen til ledelsesopfølgningen på alle niveauer i organisationen.
- Intensivere ledelsesopfølgning på nye retninger og strukturer som skal fastholdes.
- Opsamle på forandringer og hurtige gevinster.
- Fokusere på alle niveauer af organisationen især i forhold til effektiviseringsgevinster ved de nye forretningsprocesser.
- Etablere en ledelsesproces, hvor opfyldelse af mål og succeskriterier for de enkelte forretningsenheder er omdrejningspunktet.
- Etablere ledelsesrapportering baseret på Balanced Scorecard.
- Vurdere forskellige forandringsinitiativer og deres indvirkning eller manglende indvirkning.
Workshoppen Forandringsevaluering indeholder
1. Forberedelse: Net2change konsulent arbejder med virksomheden nøglepersoner (1 dag) for at skabe overblik over virksomhedens gennemførte forandringsinitiativer og opfyldelse af mål.
2. Agenda: Den endelige agendas længde (mellem 2-7 timer) udarbejdes som et resultat af den indledende forberedelse som beskrevet overfor.
Herunder
- Ledelse af Forandringens effektivitet og værdi.
- Skabelse af en fælles forståelse, accept af de gennemførte forandringer, hvad er Ledelse af Forandring® og hvordan fastholdes virksomhedens gennemførte forandringer.
3. Gennemførte forandringsinitiativer. Gennemgang og analyse af gennemførte forandringer, antallet, ressourcer og omkostningerne, og den målbare effekt af forandringen.
4. Måling af “Det nye”. Måling af visionens mål baseret på “Det Nye’s” struktur, processer, personer og kultur.
5. Roller og ansvar. Undersøgelse af organisations risici, roller og ansvar, ifm. den konkrete gennemførte forandring. Opbygning af en forståelse af hvilke roller og ansvar som fremtidige forandringer kræver.
6. Tilgang til ledelsesopfølgning. Etablere en systematisk tilgangen til ledelsesopfølgningen på alle niveauer i organisationen. Vurdere forandringskapaciteten herunder ledelsens færdigheder og kompetencer.
7. Opfølgning. I samarbejde med nøglemedarbejderne, udarbejdes en statusrapport (1 dag) for forandringen. Statusrapporten vil indeholde konkrete anbefalinger og handlinger.
Forandringsevaluerings forudsætninger
Deltagere: Top- og mellemledelsen, initiativtager af forandring.
Forudsætninger: Der er ingen forudsætninger.
Forberedelse: Du indsamler, sammen med nøglepersoner i organisationen, informationer og data om virksomheden, dens organisation, forståelse af hvilke markedsvilkår som virksomheden arbejder under, samt de konkrete forandringsinitiativer som virksomheden har gennemført.
ER PÅ VEJ