Edgar H. Schein virksomhedskultur – organisationskultur model

Edgar ScheinEdgar Henry Schein (født 1928) er en produktiv forsker, forfatter, underviser og konsulent. Schein har været konsulent inden for organisationskultur – virksomhedskultur, ledelse, organisationsudvikling, proceskonsultation, kulturanalyse og karriereudvikling for en lang række virksomheder i USA og i udlandet. Scheins arbejde kendetegnes særligt ved, at han kombinerer sociologi, antropologi og socialpsykologi. Han anses for at være en af grundlæggerne af fagområdet organisationspsykologi. Vi har opdelt artiklen om Edgar Schein i følgende områder:

  1. Biografi Edgar H. Schein
  2. Litteratur, bøger, artikler i videnskabelige tidsskrifter – Schein
  3. Video om Scheins organisationskultur model
  4. Links til danske artikler omkring Scheins organisationskultur model

1. Biografi Edgar H. Schein

Uddannelse

Scheins væsentligste forskningsresultater har ført ham igennem mange emneområder:

  • Studie af hjernevask blandt koreanske og kinesiske krigsfanger
  • Undersøgelse af ledelsesudvikling og organisatorisk socialisering
  • Indgående kortlægning af lederes karriereudvikling.

Scheins interesse for kultur voksede primært frem via klinisk arbejde med organisationer, hvis kultur blev meget synligt.

Edgar H. Schein General Expertise (originale engelske begreber):

Career Development, Change Management, Downsizing, Employee Motivation, Industrial Economics, Leadership, Management of Engineers and Scientists, Managing Change, Organizational Studies, Organizational Behavior, Organizational Change, Organizational Culture, Organizational Learning, Organizational Psychology, Organizational Culture and Leadership, Culture Model, Teams, Networking.

Hvad har Edgar H. Schein gjort sig bemærket med?

Edgar Schein har især gjort sig bemærket indenfor arbejdet med:

  • Karriereudvikling. I Career Ankre, 3d Ed (Wiley, 2006)), viser han, hvordan den enkelte kan planlægge deres karriere, og ledere kan diagnosticere fremtidens arbejdspladser.
  • Procesudvikling. Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship. Reading, MA: Addison-Wesley-Longman, 1999.
  • Organisationskultur. Schein’s forskning om kultur viser, hvordan de nationale, organisatoriske og faglige kulturer har indflydelse på organisationens præstationer (Three Levels of Culture, Edgar Schein and Organizational Culture and Leadership (Third Edition). Jossey-Bass, 2004).
  • Organisationsudvikling. Hvordan konsulenter arbejde med gruppe psykologi / dynamikken (The Corporate Culture Survival Guide. San Francisco: Jossey-Bass, 1999).

Schein er medredaktør af den højt estimerede Addison-Wesley bogserie om organisationsudvikling (etableret i 1969 sammen med Richard Beckhard og Warren Bennis).

Casestudier

Schein har gjort to kulturelle casestudier hvor han beskæftiger sig med analyse af kulturen og organisationen:

  • Strategic Pragmatism: The Culture of Singapore’s Economic Development Board. Cambridge, MA: MIT Press, 1996.
  • DEC is Dead; Long Live DEC: The Lasting Legacy of Digital Equipment Corporation. Berrett/Kohler, 2003.

Hædersbevisninger og priser for sit forfatterskab

Edgar Schein har modtaget mange hædersbevisninger og priser for sit forfatterskab:

  • Han er i 1966 krediteres som opfinder af begrebet virksomhedskultur (Corporate Culture – 1966, Academy of Management Journal – 9 362 / 2″).
  • Lifetime Achievement Award om læring på arbejdspladsen og for udøvelse af American Society of Training direktører, (3. februar 2000)
  • Everett Cherington Hughes Award for Career Scholarship fra Karriere Division of Akademiet of Management (2000)
  • Marion Gislason Award for Lederskab i Executive Development fra Boston University School of Management Executive Development Roundtable, (11. december 2002).

Bestyrelsesmedlem

Interesseorganisationer

2. Litteratur, kulturteori, bøger, artikler i videnskabelige tidsskrifter

Udover hans talrige artikler i fagblade, har han forfattet 14 bøger, herunder én på dansk.

Edgar ScheinEdgar Schein på dansk

Ofte tilbyder og modtager vi hjælp både i vores arbejds- og privatliv. Men hjælp kan være forskellig.  Der findes hjælp, som er nyttig, og der findes hjælp som ikke er nyttig.

Bogen belyser disse to former for hjælp, og hvad betyder hjælpende relationer for ledelse og gruppedynamikken i organisationen? Det er emnerne i Edgar Schein bog.

I bogen beskrives også:

  • Hvordan hjælpens natur kan være tvetydig i en organisatorisk sammenhæng?
  • Hvordan kan hjælp hjælpe med at balancere relationer i en organisation?
  • Hvordan kan hjælp blive mere hjælpsom?
  • Hvilke sociale dynamikker findes der i hjælpende relationer?

I efterfølgende video kan du se et interview med Edgar Schein om den engelske udgave af bogen: “Hjælp – om at tilbyde og modtage hjælp”.

Interview med Schein: “On Why Managers Need to Ask for Help” 

Edgar H. Schein er forfatter til en lang række artikler og bøger

  • Organizational Culture and Leadership (Third Edition). Jossey-Bass, 2004
  • DEC is Dead; Long Live DEC: The Lasting Legacy of Digital Equipment Corporation. Berrett/Kohler, 2003.
  • The Corporate Culture Survival Guide. San Francisco: Jossey-Bass, 1999.
  • Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship. Reading, MA: Addison-Wesley-Longman, 1999.
  • Strategic Pragmatism: The Culture of Singapore’s Economic Development Board. Cambridge, MA: MIT Press, 1996.
  • Career Survival: Strategic Job/Role Planning. San Diego: Pfeiffer & Co., 1993.
  • Organizational Culture and Leadership, 2nd ed. San Francisco, CA: Jossey Bass, 1992.
  • Career Anchors (Rev. Ed.) San Diego: Pfeiffer, Inc., 1990.
  • Career Anchors (Rev. Ed.), Trainer’s Manual. San Diego: Pfeiffer, Inc. , 1990.
  • Living With Technology : Issues at Mid-Career. Cambridge, Mass.: MIT Press 1980.
  • A Taxonomy of Technically Based Careers [1974]
  • Career Rehabilitation for Ex-Prisoners of War [1972]
  • Career Anchors and Career Paths: A panel Study of Management School Graduates

Andre udgivelser

  • Brainwashing and Totalitarianization in Modern Society (1959)
  • Coercive Persuasion: A socio-psychological analysis of the “brainwashing” of American civilian prisoners by the Chinese Communists (1961), W. W. Norton (publishers)
  • Organizational Psychology (1980) ISBN 0-13-641332-3
  • Organizational Culture and Leadership (1985) ISBN 1-55542-487-2
  • The Clinical Perspective in Field Work (1987)
  • Career Anchors (1990)
  • Process Consultation Revisited (1999) ISBN 0-201-34596-X

3. Video og danske artikler om Scheins organisationskultur model

I efterfølgende 10 danske artikler og video går vi dybere i Edgar Schein – Artefakter – Organisationskultur modeller – kulturanalyse og kulturmodel.

  • Edgar H. Scheins: Den komplekse organisationsmodel – et moderne menneskesyn
  • Teorien bag bogen: Edgar Schein – The Corporate Culture Survival Guide
  • Forskning & Innovation – Kulturen er nøglen til succes
  • Hvordan flytter men et isbjerg – Pia Lauritzen, 2008?
  • Kulturanalyse – Hvad har god ledelse med kultur og værdier?
  • Schein organisationskultur – hvorfor kan kulturen ikke ignoreres?
  • Lav personlig tolerance overfor forandringer!
  • Reducering af modstanden mod forandringen
  • Scheins organisationskultur model – De tre kulturniveauer
  • Scheins – Komplekse organisationsmodel – et moderne menneskesyn