Schein – Bog om relationer i organisationer
Edgar Scheins bog på dansk, om relationer, dynamikken mellem den enkelte, ledelse og grupper i organisationer.
- Hjælp – om at tilbyde og modtage hjælp (åbnes i nyt vindue) – Gyldendal Business, 15. marts 2010.
Relationer for den enkelte og gruppe dynamikken
Vi tilbyder og modtager ofte hjælp både i vores arbejds- og privatliv. Men hjælpen kan være forskellig. Hjælp, som er nyttig, og hjælp som ikke er nyttig.
I Edgar Scheins bog “Hjælp – om at tilbyde og modtage hjælp” belyser disse to former for hjælp, og hvilken indflydelse hjælpen har og relationerne for ledelse og gruppedynamikken i organisationen?
Forstå relationer – én til én-relationer og grupper
Forstå relationer og dynamikkerne i én til én-relationer, grupper og organisationer.
Bogen om relationer beskriver også:
- Hvordan hjælpens natur kan være tvetydig i en organisatorisk sammenhæng?
- Hvordan kan hjælp hjælpe med at balancere relationer i en organisation?
- Hvordan kan hjælp blive mere hjælpsom?
- Hvilke sociale dynamikker findes der i hjælpende relationer?
Edgar Schein ressourcer
Læs efterfølgende supplerende artikler og video omkring Scheins organisationskultur modeller.
Video relationer:
- Interview med Edgar Schein: “On Why Managers Need to Ask for Help”
Artikler relationer
- Kulturanalyse – Hvad har god ledelse med kultur og værdier?
- Schein organisationskultur – hvorfor kan kulturen ikke ignoreres?
- Lav personlig tolerance overfor forandringer!
- Reducering af modstanden mod forandringen
- Schein’s Artefakter – Organisationskultur – De tre kulturniveauer
- Scheins – Komplekse organisationsmodel – et moderne menneskesyn
- Edgar Schein
- Maslows behovspyramide