Lederrollen er en kombination af adfærd, problemløsning og beslutning. Rollerne fordeler sig i tre grupper, nemlig interpersonelle roller, informationsroller og beslutningsroller. Hvordan er din rolle i krydsfeltet mellem medarbejdere, kolleger og overordnede?
Lederrollen
Motivation
af Bo Folkmann | sep 3, 2023 | Forandringsbehov, Maslow, Motivation, MotivationsTeori | 0
Motivationsteori. Motivation er en vigtig drivkraft i alle forandringsprocesser. Motivationen fremmes bedst hvis den enkelte kan se en mening, med det man laver
Læs merePorters Five Forces – Konkurrentanalyse
af Bo Folkmann | nov 4, 2022 | Brancheanalyse, Konkurrencekræfter, Konkurrentanalyse, Porter, Porters Five Forces, Strategi, Værktøjskasse 1 | 0
Porters Five Forces . Analysering af konkurrenceforholdene i branchen. Hvad kan analysen bruges til? Analysen give indsigt i forskellige dele af en branches konkurrencesituation: Bestemmer de faktorer, der påvirker indtjeningsevnen: Porters Five Forces-analysen hjælper
Læs mereAdfærd – Forandringens resultater kræver adfærdsændringer
af Bo Folkmann | okt 26, 2022 | Adfærdsændringer, Forandringsledelse kompetence, Forandringsmetode, Kompetenceudvikling forandring, Medarbejderne forandringer | 0
Adfærd – forandringens resultater kræver adfærdsændringer. Den primære årsag til, at forandringsprojektet ikke realiserer forandringens fulde gevinster, er manglende ændring af adfærd.
Læs mereForandringsledelse – Håndtering af modstand mod forandring?
af Bo Folkmann | sep 23, 2022 | Forandringsledelse, Ledelse, Lederrollen, Modstand mod forandring | 0
Hvad er forandringsledelse. Håndtering af modstand mod forandring. Vi definerer forandringsledelse som en systematisk proces, hvor man anvender viden, værktøjer og ressourcer til at gennemføre forandringen.
Læs mereForandringsledelse
af Bo Folkmann | aug 4, 2022 | Forandringsledelse, Forandringsleder, God forandringsledelse, God forandringsleder, Lederrollerne ansvar forandringer, Procesledelse | 0
Forandringsledelse. De vigtigste forandringselementer, som gør det muligt for dig og din virksomheds forandrings-team, at implementere og gennemfører forandringsprocessen, håndtere modstand mod organisationsændringer og gennemfører forandringen succesfuldt.
Læs mereHofstedes kulturdimensioner
af Bo Folkmann | jul 18, 2022 | Analysemetoder forandringer, Hofstede, Kulturanalyse, Organisationskultur, Virksomhedskultur | 0
Hofstedes kulturdimensioner og Dansk kultur. Hofstede har udviklet en teori som undersøger en kultur, og sammenligner de enkelte landes kultur med andre kulturer. Hofstedes undersøgelse giver et godt billede af landet, samfundet og folket, og giver os bedre forståelse af vores egen og andres kultur. Alle samfund har regler, værdier og symboler, som adskiller sig fra andre. Derfor taler vi ofte om, at samfundet har forskellige kulturer. Det er umuligt at komme uden om Hofstedes kulturdimensioner, når det drejer sig om undersøgelse af kulturelle forskelle.
Læs mereUenighed i vigtigheden af forandringen og om den gavner?
af Bo Folkmann | jun 30, 2022 | Konflikthåndtering forandring, Kotter, Måling evaluering forandringer, Modstand mod forandring | 0
Uenighed i vigtigheden af forandringen – gavner den – er den vigtig? Vi vil se nærmere på årsagerne til uenigheden om vigtigheden af forandringen, om forandringen gavner, og hvordan du håndterer modstand mod forandring.
Læs mereAdfærdsdesign – Hvordan ændres medarbejdernes adfærd
af Bo Folkmann | jun 6, 2022 | Adfærdsændringer, Forandringsledelse kompetence, Forandringsmetode, Kompetenceudvikling forandring, Læring, Læringsmetode, Medarbejderne forandringer | 0
Adfærdsdesign. Hvordan ændres medarbejdernes adfærd. Hvorfor ændre vi ikke adfærd? Fordi vi er irrationelle. Vi investerer alt for meget tid i at forklare, kommunikere og undervise vores kollegaer og målgruppe, fordi vi tror, at adfærdsændringer primært handler om at ændre folks holdninger.
Læs mereForandringskompetencer – er det nødvendig?
af Bo Folkmann | maj 15, 2022 | Forandringsledelse, Forandringsledelse i praksis, Forandringsledelse kompetence, Forandringslederuddannelse, God forandringsledelse, Kompetenceudvikling forandring, Ledelse, Lederrollen, Lederrollerne ansvar forandringer, Management konsulent forandringer, Organisationsudvikling, Radikale forandringer, Teamledelse forandring, Uddannelse forandringer | 0
Forandringskompetence – Hvordan udvikles kompetencen. Forandringskompetence er organisationens evne til at håndtere forandringer igen og igen. Forandringsledelse er lederens evne til at håndtere forandringer.
Læs mereImplementering succesfulde forandringer
af Bo Folkmann | apr 2, 2022 | Change Management, Forandringsledelse, Forandringsledelse kompetence, Forandringsleder, Forandringsmetode, Kompetenceudvikling forandring, Konsulent undersøgelse forandring, Ledelse af Forandring, Management konsulent forandringer | 0
Implementering succesfulde forandringer. Hvorfor lykkes 30 procent af alle forandringsprojekter | Forandringsledelse en ledelseskompetence | Hvad er årsagen til at 70 procent af alle forandringsprojekter fejler – hvorfor lykkes de 30 procent, og er der en fællesnævner? McKinsey’s spørgeundersøgelsen viser, at de 30 procent som har svaret
Læs mere
NYE ARTIKLER
- Motivation
- Porters Five Forces – Konkurrentanalyse
- Adfærd – Forandringens resultater kræver adfærdsændringer
- Forandringsledelse – Håndtering af modstand mod forandring?
- Forandringsledelse
- Hofstedes kulturdimensioner
- Uenighed i vigtigheden af forandringen og om den gavner?
- Adfærdsdesign – Hvordan ændres medarbejdernes adfærd
- Forandringskompetencer – er det nødvendig?
- Implementering succesfulde forandringer
SØG VIDEN
ARTIKEL
ARTIKEL-medlemskab er GRATIS
Du kan læse den først del af artiklen, men skal være logget ind for at kunne læse hele artiklen.
ARTIKEL-medlemskab indeholder mere end 450+ forandringsartikler, forandringscase, video, bøger og praktiske forandringsværktøjer som belyser nogle af nøgleelementerne som en succesfuld forandring består af.
KOMPETENCE
KOMPETENCE-medlemskab
ARTIKEL-medlemskab er inklusiv.
KOMPETENCE-medlemskab er et uddannelsesforløb som opbygger forandringskompetencen – din personlige eller organisationen.
VÆRKTØJ
VÆRKTØJ-medlemskab
ARTIKEL-, KOMPETENCE-medlemskab er inklusiv.
Et VÆRKTØJ-medlemskab giver adgang til analyseværktøjer, og guide hvordan værktøjerne bruges. Værktøjerne kan bruges sammen med de fleste andre forandringsmetoder.
UDDANNELSE
UDDANNELSE-medlemskab
ARTIKEL-, KOMPETENCE-, VÆRKTØJ-medlemskab er inklusiv.
UDDANNELSE-medlemskab er et uddannelsesforløb, som overfører viden om forandring til dig og din organisation. Du lærer trin-for-trin at forstå forandringsforløbet.
UDDANNELSE-medlemskab tilfører praktisk læring om forandring – teknikken, værktøjerne og håndværket – bag succesfuld gennemførsel af forandring.
Din personlige mentor guider dig gennem hele forandringsforløbet.